вторник, 12 май 2015 г.

Границите на интерпретацията - Григорий Соколов



XX век бе епохата на значимите пианистите. Време, в което се откроиха имената на Глен Гулд, Сергей Рахманинов, Владимир Хоровиц, Артур Рубинщайн, Артуро Бенедети, Святослав Рихтер, Клаудио Арау, Йозеф Хофман и др. Днес тази традиция успешно бива продължавана от имена като Марта Аргерих, Евгени Кисин и Владимир Ашкенази. Руската школа е представена от талантливото и ярко име на Григорий Соколов.

От Deutsche Grammophon тази година издадоха негов албум – „Тhe Salzburg Recital“, в който са събрани неща от Моцарт, Шопен, Скрабин и Бах. Доминират обаче различните прелюдии от Шопен, в които руснакът показва цялата виртуозност и умение на които е способен.
Роден през 1950 г. Соколов завършва Ленинградската консерватория като част от класа на Л.И.Зелихман и учи при професор Халфин. Първия си солов концерт изнася когато е на 12 години, а на 16 г. вече печели  Международен конкурс П. И. Чайковски (през 1966 г.) – един от най-престижните конкурси за млади пианисти.

В родината си концертите на Соколов буквално са възприемани за събитие от страна на меломаните. Критиките по негов адрес обаче също не са пестени. Понякога меломаните определят изпълненията му по-скоро като строги и дисциплинирани в своята интерпретация, отколкото подвластни на емоционалността. Пианистът обича да придава нови смисли на добре познати и утвърдени произведения (той е сред малкото имена, издадени от лейбъла Opus 111). Интерпретацията, малките заигравания с множеството замисли на изходния текст - към това се придържат интерпретациите на Соколов, които никога не държат стриктно да следват оригиналната идея. 

Първият ми досег с интерпретациите на Соколов се случи покрай увлеченията ми по Сергей Рахманинов. Изпълнението му на Трети концерт за пиано е сред произведенията, които всеки меломан следва да притежава (на изпълнението бихте могли да се насладите тук: https://www.youtube.com/watch?v=yr1xn-Af0gc ). Несъмнено Григорий Соколов е един от най-талантливите пианисти на нашия век.



Източници:


Няма коментари:

Публикуване на коментар