вторник, 9 юни 2015 г.

Разбирането за феноменология при Едмунд Хусерл и Мартин Хайдегер




Произведението на Хайдегер „Битие и време” излиза първоначално в списанието за феноменологически изследвания, издавано и ръководено от Едмунд Хусерл. С това обаче не означава, че „Битие и време” по някакъв начин допълва или разяснява създаденото от Хусерл по това време многобройно философско наследство. Именно на този етап (30-те години на XX век) Хайдегер оформя разбиранията си за разбирането на това, с какво трябва да се занимава феноменологията. Съвсем накратко, чрез анализа на 7-и параграф „Феноменологическият метод на изследване” ще се опитам да откроя няколко по-важни специфики в разработените от Хайдегер нововъведения в интерпретацията в разбирането за феноменология.
Първата и най-значима разлика е разграничението между биващо и битие, която Хайдегер въвежда още в самото начало на своето изследване; за да се установи с какво трябва да се занимава феноменологията, следва да се изведе и нейният (автентичен) предмет, работно поле, на изследване. Доколкото за Хусерл това също е ‘проблематично’, то той остава при изискването „Към самите неща” и начините по които те биват конституирани чрез актовете на когитации от страна на съзнанието. Хусерл остава близък до наследената традиция на учителя си Франц Брентано и идеята за двойна интенционалност на съзнанието, че то (съзнанието) винаги е съзнание ‘за нещо...’: „Мислещият мисли за нещо (denkt etwas), гневящият се, се гневи на нещо (zurnt uber etwas) и т.н."[1] Разделението, което Брентано прави е между физически феномени (цвят, звук, образ на фантазията и т.н.) и психически феномени (представни актове, които се осъществяват от субекта). Интенционалността винаги е свързаност на съзнанието ‘с...’ нещо, теза, която става централна, както за Брентано, така впоследствие и за ученика му Едмунд Хусер.
В анализите си Брентано посочва, че не сме способни да кажем просто „Аз мисля” или „Аз си представям” и т.н., доколкото съзнанието е предметно ориентирано, а това означава, че винаги имаме ‘мисля за...”, „представям си...”. Сред важните характеристики, които Брентано извежда на преден план, е идеята, че онова, към което съзнанието е насочено, не е задължително да има признак на/за съществуване. Хусерл продължава тези интенции и достига до разбирането, че в актовете на когитации предметът бива конституиран за съзнанието в едно конкретно и живо настояще. Обратът, който осъществява с „Картезиански медитации” е насочен към разкриването именно на този интенционален живот на Аза. Следователно феноменологията е учение за същностите, затова може да претендира за статута си на първа философия; обръща се внимание върху чистите преживявания, в които всяка реалност бива давана (като живо настояще).
В „Идеи I” намираме следните изводи: „Пространствената вещ, каквато я виждаме – е, при всичките си свои трансцендентности, възприемаемо, дадено според съзнанието според цялата своя жива телесн ост. Оттук вместо това на нас не се дава някакъв образ или някакъв знак”[2]. Онова, което Хусерл се опитва да разграничи, е различаването между cogito и обикновенното възприятие (на тази особеност впоследствие по-голямо и детайлно внимание обръща Ж.-П. Сартр във „Въображението”). С други думи, пред феноменологията, както я разбира Хусерл, имаме за главна предпоставка съзнанието и отношението между възприятие и онова, което бива възприемано. Ще отбележа само, че неразбиранията относно метода на феноменологията (в Хусерлианския вариант), с които самият й създател се сблъсква още приживе, могат да бъдат обобщени до следното: всички те са свързани с объркването на феноменологията с психология и с неразбирането на основното положение за двойна интенционалност, което Хусерл наследява от Брентано[3].
Разбираеми стават тематичните обърквания между границите на психологията и феноменологията, когато последната бива изтълкувана изцяло в психологически аспект. Самият Хусерл, дори в свои късни работи като Амстердамски доклади, непрестанно разяснява ролята и задачите на феноменологията и отликите й от (емпиричната) психология. Мартин Хайдегер е колкото ‘наследник’ на тази традиция, толкова и успява да я промени из основи. В „Битие и време” той накратко изяснява смисъла на термина феноменология и неговите съставни части – феномен и логос. С това възвръщане към изначалния гръцки смисъл Хайдегер не цели филологически анализ на гръцката дума за ‘феноменология’.
Нещо, което след Хайдегер се превръща във все по-разпространяваща и утвърждаваща практика е извеждане на първоначалния исторически смисъл на едно понятие с главната задача да бъде прояснена неговата автентичност откъм първичното му значение (напр. Гадамер в „Истина и метод”, Козелек в „Пластовете на времето” и Хр. Тодоров в „Работа върху понятията” и др.). В „Битие и време” откриваме следното: „Онова, което няма повече формата на осъществяване на чистото оставяне да се вижда, а всеки път в показването прибягва към едно друго и така всеки път оставя нещо да бъде виждано като нещо, поема и тази структура на синтез възможността на закриването”[4].
Неслучайно под ‘феномен’ Хайдегер разбира ‘само-по-себе-си-показващотоо-се’. Да се покаже за кой? – както може да се попита в духа на Хусерл – за съзнанието или за нещо друго? В изследванията на „Битие и време” твърдата почва на един фундиращ Аз е напусната и според подглавата от книгата феноменът следва да се остави да бъде видян в своята изначалност, т.е. без към него да бъдат прибавяни „Аз”, „съзнание”, „когитация” и т.н. Онова, което Хайдегер предлага като решение в проекта си „Битие и време” и което впоследствие, малко или много преосмисля, е напълно различно от Хусерловото разбиране за феноменологията. Аз-ът и съзнанието, като нещо постоянно, биват заменени от Dasein – едно биващо, което чрез идеята за своя проект никога не е завършено и готово за едно безпроблемно ‘тук’ възприемане в статични актове.
От друга страна, разликата на която Хайдегер акцентира – между биващо и битие, - предполага, че няма да се остава при някакъв обект (в класическото разбиране, т.е. като нещо биващо), а ще се попита за начина на битие на това биващо; скрито то остава поради факта, че: „то може да бъде дотам закрито, че да бъде забравено и да не се стигне до въпроса за него и за неговия смисъл”[5]. Разграниенията на подобен вид ‘затуленост’ отвеждат Хайдегер до разграничението, че: 1.Феноменът може все още да не бъде открит, затова той да не е направен ясно видим и 2. Феноменът може да бъде изтърван, т.е. веднъж вече открит, отново да потъне в закритостта.
Никъде в „Битие и време” Хайдегер не напада открито своя учител и неговите възгледи за феноменологията, но в своя опит за деконструкция на класическата метафизика и нейното наследство, разривът е повече от явен: „Декарт заостри стесняването на въпроса за света до този за природната вещност като за най-близко достъпното вътре-светово биващо. Той затвърди мнението, че уж най-строгото онтично познаване на едно биващо било също и възможният достъп до първоначалното битие на откритото в такова познание биващо. Същевременно обаче трябва да се проумее, че и ‘допълненията’ на онтологията на вещта по принцип се движат върху същата догматична основа, върху която и Декарт”[6]. Нищо конкретно не е казано срещу Едмунд Хусерл, но цитатът е повече от ясен в разграничението, което Хайдегер извършва относно задачата на феноменологическият анализ – той не трябва да остава при вещта (Ding), а от самата нея да изведе нейното специфично битие. Факт е, че Хусерл осъществява т.нар. картезиански обрат (въпреки непрестанните критики по отношение на Декарт и едностранчивото му разбиране на cogito), но като цяло не прекрачва границите на ‘онтологията на вещта’, въпреки многобройните въведения и разграничения, които прави относно същността и функциите на феноменологията.


Литература


1.      Brentano, F. Vom Lieben und Hessen. Leipzig 1967.
2.      Husserl, E. Reply to a Critic of my Refutation of Logic Investigations, in: Readings of Edmund Husserl’s Logic Investigations. Hague. 1977.
3.      Хайдегер, М. Битие и Време. София. 2005.
4.      Гуссерль, Э. Идеи к чистой феноменологии. Москва. 1994.




[1] Brentano, F. Vom Lieben und Hassen, 13
[2]  Гуссерль, Э. Идеи к чистой феноменологии. изд Гнозис. Москва. 1994.  с. 94
[3]   В това отношение е показателна статията на Хусерл: E. Husserl. A Reply to a Critic of  my Refutation of  Logical Investigation, in Readings on Edmund Husserl’s Logical Investigations, Martins Nijhaff, The Hague, 1977.
[4]   Хайдегер, М. Битие и време. акад. изд. Марин Дринов. с. 34
[5]  Пак там. с. 35
[6]  Пак там. с. 82

Няма коментари:

Публикуване на коментар