Питането
По-известен ли е Адриен Гение от
Константин Бранкузи (Бранкуш) касае всъщност един по-сериозен въпрос: защо
румънците успяват да прослават модерната си литература и живопис, а българската
култура все още е трудно продаваема по света? Тук ще остава този въпрос без отговор, тъй като проблемите на модерното ни изкуство, и на модерната ни литература са повод за друга тема (остава нерешен обаче въпросът, какво модерно изкуство ще поставим в бъдещия ни Лувър след като държавата инвестира в построяването на сгради за изкуство, но не насърчава младите художници в тяхното развитие!?).
Marie Bonaparte by Constantin Brancusi, 1915-1916
Кой всъщност е Адриен Гение? За почитателите на модерното изкуство той е добре познато име, особено след като неговата картина The Fake Rothko бе продадена на търг миналата година за огромната сума от 1,8 мил. евро, с което художникът се превърна в най-скъпоплатения румънски творец, изпреварвайки дори известния си колега от началото на миналия век - Константин Бранкузи (1876-1957). Своята лидерска позиция Гение затвърди, конкурирайки се с имена като Jenny Saville, Alex Israel, Rudolf Stingel, Zhang Enli и др., които бяха в челната десетка за най-добре продавани модерни художници.
Adrien Ghenie, The Fake Rothko
Кратката
биографична справка за художника ни казва, че Адриен (р. 1977) завършва
университета за изкуство и дизайн в град Клуж, в класа на проф. Йоан Сбърчу.
Въпреки това румънските колежи все още не притежават силна наследствена
традиция в преподаването и нямат утвърдени имена, които в последствие да бъдат
наследявани от млади и талантливи студенти. Затова завършването на колежа в
Клуж се явява по-скоро само биографичен елемент, доколкото не оказва влияние
върху развитието на Гение като творец по-нататък.
След
своето дипломиране младият завършил студент опитва да се реализира извън
пределите на родината си (Константин Бранкузи също напуска Румъния и отива да
следва в Париж). Там обаче не му провървява и в крайна сметка се прибира отново
в Клуж. Няколко години по-късно, заедно със свой приятел основава галерията за
модерно изкуство, носеща името „План Б – пространство за създаване и излагане
на изкуство“, която от 2008 г. има свой филиал и в Берлин. Днес неин директор е
Михай Пай, а в нея са представени и други съвременни румънски художници, сред
които Чиприан Мурешан, Шербан Саву, Мариус Берча, Виктор Ман и др. Правителството
на Румъния вече усилено инвестира пари за развитие на изкуството, а сред
гражданите на Букурещ се наблюдава тенденция на увеличаване броя на хората,
купуващи модерно изкуство.
Официалният сайт на
галерията, на който може да се разгледа творчеството им е следният:http://www.plan-b.ro/index.php
Adrian Ghenie, ed. by Juerg Judin, text by Mark Gisbourne,
graphic design by Jakob Straus
Успехът обаче се случва с много работа. В платната на румънския художник се усеща влиянието, идващо от Френсис Бейкън (1909-1982), което за момента все още не е детайлно изследвано от критиците на изкуството. Сред водещите сюжетни линии в творчеството на Гение е изобразяването на исторически личности от близкото минало, сред които попадат имената на Чарлз Дарвин [Darwin Room, Charles Darwin as a young man, Self Portrait as Charles Darwin, Charles Darwin at the age of 75], Йозеф Менгеле [Doctor Josef (studi for Kaiser Wilhelm Institut)], Винсент Ван Гог [ Vincent Van Gogh as Old] и Чаушеско [Ceausescu].
По отношение на Менгеле и Чаушеско нещата изглеждат някак прозрачни. След като имената им бяха заклеймени по някакъв начин от поколенията, те постепенно се превърнаха в теми табу, личности за които не се говори или когато това се прави, е изцяло едностранно - в отрицателен аспект. Демитологизирането на сатанинските образи от близкото минало обаче се случи няколко десетилетия преди това в Германия с платната на Готфрид Хелвейн. Затова не е учудващо, че и Гение се опитва да провокира, да накара публиката да погледне тези хора още веднъж в лицето (в творчеството му, независимо дали рисува автопортрет или друг човек, лицата винаги са размазани, не може да се каже дори че те са изкривени, както при Бейкън и Мунк, а просто се стичат в неуловимия контур от цветове).
Защо обаче Дарвин и Ван Гог? Особено по отношение на Дарвин румънецът рисува значително количество картини, в който авторът на "Произход на видовете" е централен персонаж. Дали трябва да говорим за постекзистенциални състояния и емоции, които вече не могат да бъдат обхванати от понятията на предните няколко поколения - това за мен е един от важните въпроси на изкуството и литературата на времето, в което живеем. Всяка културна епоха натоварва езика със собствения си опит за да изрази цялостното си разбиране и усещане за света; последното се проявява в литературата (защо днес жанрът на романа е толкова популярен?), изкуството (на къде повече може да се "развие" инсталацията?) или във философията (отиде ли се отвъд темите за субекта и съзнанието след анализите на Хайдегер, Фуко и Рикьор?).
Гение е от творците, които надмогнаха еклектичните заигравки в изкуството, които все още продължават да се окачествяват като постмодерна провокация и по този начин създава свой собствен почерк и маниер на изразяване. С какво още може да ни провокира изкуството и какви пластове от човешкия свят е способно да анализира? Изводите оставям тепърва, те ще стават ясни чрез артефакти като платната на румънеца Адриен Гение.
Източници:
01. Romanian
becomes best selling young artist in the world in 2014, в: http://www.romania-insider.com/romanian-becomes-best-selling-young-painter-in-the-world-in-2014/136791/
02. Romanian
sells 3 paintings for record price in Sotheby’s auction, в: http://www.romania-insider.com/romanian-sells-3-paintings-for-record-price-in-sothebys-auction/134493/
03. Румънците
инвестират милиони евро в изкуството, в: http://www.fakel.bg/index.php?t=3951
04. Олтеман-Стефанова,
А., 2014, Адриан Гение, неуспелият емигрант, в: http://kultura.bg/web/%D0%B0%D0%B4%D1%80%D0%B8%D0%B0%D0%BD-%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BD%D0%B5%D1%83%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%82/
05. Повече
за галерия „План-Б“ тук: http://blip.tv/vernissagetv/plan-b-gallery-at-liste-art-fair-3867449
Няма коментари:
Публикуване на коментар