Един от първите си
автопортрети Егон Шиле (1890 – 1918) рисува когато е на 15 години. Все още нищо
не показва бъдещото развитие на художника и еротичният свят, който впоследствие
ще създаде. Автопортретът е жанр, който притежава интересно историческо
развитие, тъй като първоначално някои творци се рисуват само като част от сюжета на
картината (най-яркият и запомнящ се пример със сигурност е Las Meninas (1656
г.) на Веласкес).
Докато художниците
постепенно се самоосъзнават като творци и като значими гений паралелно се
развива и жанрът на автопортрета. В него добре може да се проследи какви промени
се случват със самовъзприятията на художника и отношението към собствения му
труд. XX
век
ражда такива имена като Дали и Пикасо, които са не само творци, но и обществено
значими фигури в културното пространство на собствените си страни.
Деформацията
е тема, която присъства по множество начини не само през епохата на модернизма,
но и през целия XX
век.
Независимо дали ще се представи като нещо, което шокира и предизвиква скандал,
деформацията пребивава в живописта, в атоналната музика, в разчупването на
рамките на класическата форма на романа, в пиесите, създадени от т.нар. театър
на абсурда, че дори и в провеждането на двете световни войни и идеите, които ги
съпътстват под формата на идеология, а Фройд и психоанализата "изкривяват" класическите разбирания за Аз-а. Деформирана е и гледката, която Ван Гог ни
създава към Стаята на художника в Арл.
Шиле рисува "Стаята на художника в Нойленгбах"
през 1911 г.
В творчеството на Шиле
деформациите присъстват почти навсякъде. Това е не само бунт на творци като
Шиле и Кокошка срещу остарели идеи и емоции, типични за художествените академии
през този период. Опитът цели улавяне на човешката психика, разкриване на
срамежливата и осъждана част от човешката личност; тревожната атомосфера, която
е обхвана виенското културно общество в началото на миналия век е предадена в
платна като Годеницата на вятъра
(1914 г.) на Кокошка и множеството автопортрети и портрети на Егон Шиле.
Работейки на
произведенията си австрийският художник дава пълна свобода на множеството
съмнения, които изпитва и успява да отрази върху платната. Интересен е фактът,
че ако традиционно художниците правят графически рисунки, които в последствие
служа като своеобразни макети за бъдщи картини, то при Шиле това не е така. Нарисуваните
от него графически рисунки са завършени. Афористичността им е отново форма на
бунт срещу условностите на академизма и каноните, според които трябва да се
рисува.
В голяма част от
автопортретите си Шиле се изобразява с една и съща форма на пръстите, която
според изследователите загатва за препратки към психоанализата и идеята, че
тялото отразява и неврозите, които човек притежава. Позата на пръстите на Шиле
и символ на неврастения. Затова в творчеството му тялото винаги има определена
символика, конкретна експресивност, която авторът е целял да улови.
Един добър вход към
живота и творчеството му е филмът Егон
Шиле – Ексцес и наказание (1980 г.).
Няма коментари:
Публикуване на коментар